امروزه با انواع تبلیغات مواجه هستیم که بعضی از آن ها موفق میشوند و بعضی با شکست مواجه میشوند استراتژی تبلیغات به برنامهای گفته می شود که برای قانع کردن مشتری به خرید کالا یا خدمات به کار میرود. برای داشتن یک تبلیغات موفق حتما باید هدف مشخص باشد، محیط باید به خوبی شناخته شود، ابزار لازم باید بهطور مناسب دستهبندی شوند و تصمیمات باید بر مبنای منابع در دسترس گرفته شوند. ارزیابی مؤثر محصول، تعریف از بازار، تحلیل رسانه و بودجهی مناسب، همگی دست به دست هم میدهند تا بهترین برنامهی ممکن را رائه دهید. البته برنامه های تبلیغاتی هیچوقت بدون عیب نخواهند بود چون منابع همیشه محدود هستند.
مشتری هدف به ترکیبی از افراد زیاد می گویند در ابتدا می توانیم به فردی بگوییم که در نهایت محصول ما را میخرد. بعد از آن، شامل افرادی میشود که در شرایط خاصی، تصمیم میگیرند که چه محصولی باید خریداری شود اما خودشان خریدار نیستند. و در انتها شامل کسانی است که بر خرید محصول تأثیر میگذارند مثل بچهها، همسر و دوستان. به همین دلیل صاحبان مشاغل کوچک که به مشتریان خود نزدیک هستند باید در دسته بندی و جلب اعتماد مشتریان هدفشان تمام تلاش خود را بکنند.
بعد از اینکه محصول، محیط مربوط به آن و مشتری هدف مشخص شدند، مسیرهایی که میتوان به مشتری دسترسی داشت یا همان رسانههای ارتباطی باید ارزیابی شوند. هر کدام از این کانالها مزایا و معایب و قیمت مخصوص به خود را دارند. بنابراین این موضوع مرحلهای مهم در استراتژی تبلیغات است . توجه به این نکته بسیار مهم است که چطور با توجه به بودجهای که در اختیار داریم بهترین ابزار را انتخاب کنیم تا مناسبترین پیام را به بیشترین تعداد مشتریان هدف برسانیم.
کمپین تبلیغاتی با استراتژی های تبلیغاتی تفاوت زیادی دارند. کمپین مجموعهای از برنامههای مستقل و هماهنگ است؛ اما استراتژی نحوهی اجرا برنامه تبلیغاتی را مشخص میکند. حضور تبلیغات در همه جا و به صورت مداوم در از همه چیز اهمیتش بیشتر است. تمامی جنبههای کمپین از جمله متن، تصاویر و موسیقی از استراتژی های تبلیغات هستند. تبلیغات زمانی که از چند کانال مختلف، مثل تلویزیون، انتشارات، ایمیل و ... انتشار پیدا می کند می تواند تاثیرگذار باشد. صاحبان مشاغل کوچک باید به کمپین تبلیغاتی خود با دیدی واقعگرایانه نگاه کنند. البته، معمولا آنها دنبال راهحلهای مؤثر و کمهزینه میگردند، اما در حالت عادی بعید است که بشود به طور همزمان از کانال تبلیغاتیای استفاده کرد که هم مؤثر و هم ارزان باشد.
مشخص کردن بودجهای مناسب برای تبلیغات از اهمیت زیادی برخوردار است. نمیشود پولی را که از قسمتهای دیگر اضافه آمده برای تبلیغات هزینه کرد. با اختصاص دادن پول کافی و استفاده از مناسبترین کانال، میتواند تبلیغات را به نتیجهای که انتظار دارید برساند یا وضعیت حاضر را بهتر کند. از آنجا که هزینهی ثابتی در ماه به این کار اختصاص میدهید، بهتر است بازدهی تبلیغات خود را هم ارزیابی کنید.
بر مبنای اطلاعاتی که جمع میکنید می توانید مخاطب هدف را بهخوبی شناسایی کنید. با داشتن این اطلاعات و چیزهایی که از مشتریان فعلی خود میدانید، میتوانید با تبلیغات خوب، افرادی را که خصوصیات مشابهی با آنها دارند هم مخاطب قرار دهید و بدین شکل مشتریان بیشتری جمع کنید. مهم نیست تبلیغات اینترنتی انجام می دهید یا نه فقط باید اطمینان داشته باشید که متن و تصاویر تبلیغاتی، بازتابی از مشتریانی باشند که میخواهید با آنها کار کنید. این کلید هدفگیری درست است.
با گذشت زمان مشتریان طرح یا برند تبلیغاتی شما را شناسایی کرده و با آن ارتباط برقرار میکنند. شاید بخواهید هر بار که تبلیغ جدیدی میسازید برند خود را تغییر دهید اما این کار باعث گیج شدن مخاطبان شده و در بلند مدت تأثیر خود را از دست میدهد. هدف شما باید این باشد که برندتان را در مکانهای خاص و با تبلیغاتی که برای مخاطب هدف آشنا باشد نمایش دهید. یا به معنی دیگر برندسازی کنید و تصویر برند خود را تغییر ندهید تا مشتریان با شما ارتباط برقرار کرده و وفادار بمانند.
عناصر استراتژی تبلیغات عبارتاند از: محصول، ویژگیها و مزایای آن، مشتری و شخصیت او، برتریهای روشهای مختلف آگاه کردن مشتری از محصول و بهینهسازی انتخاب مشتری با توجه به میزان بودجه اختصاص داده شده به تبلیغات. شکی در این نیست که تبلیغات همواره یک اهرم قوی و پویا برای به ثمر رساندن یک کسب و کار و ایده خواهد بود. اما شک اساسی در نحوه تبلیغات و پویایی تبلیغات یاد شده است.
استراتژی های آگهی تبلیغاتی
1. قبل از اینکه به مجموعهی عظیمی از خلاقهها، مخاطبان، پلتفرمها و اندازهگیریها بپردازید، مهم است کمی فکر کنید و برنامهریزی و آمادهسازی مقدماتی را انجام دهید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که تصویری واضح از آنچه میخواهید به دست آورید داشته باشید و بدانید منابع موجود برای انجام این کار کدامند. ممکن است بررسی آن مسائل و جهتدهی به ذهنتان در مسیر درست مقداری زمان ببرد، اما ارزشش را دارد. هداف خود را تنظیم کنید قبل از ایجاد کردن هرگونه استراتژی، مهمترین کاری که باید انجام دهید تعیین هدفهایتان است. برای استراتژی تبلیغات برنامه ریزی شده انواع مختلفی از هدفها وجود دارند
2. استراتژی تبلیغات برنامه ریزی شده به بازاریابان اجازه میدهد تا از دادههای دست اول، دوم و سوم برای درک بهتر این که مشتریهای هدف آنان چه کسانی هستند، استفاده کنند و آنها را دقیقتر هدفگیری نمایند. این دانش برای قدمهای بعدی ضروری است. بنابراین لازم است که همیشه آن را در نظر بگیرید و استراتژی خود را زمانی که تغییراتی میبینید یا روندهای جدیدی مشاهده میکنید به طور متناسب تغییر دهید. استفاده از برخی تجربههای زیر، از جمله بخشبندی مخاطبان و راهحلهای پیشرفته هدفگیری به همراه تکنولوژیهای تبلیغات برنامه ریزی شده به شما کمک خواهد کرد تا یک استراتژی تبلیغاتی برنامه ریزی شده ایدهآل ایجاد کنید و به سرعت و با کمترین هزینه به اهداف خود برسید.
3. بیشتر تبلیغات برنامه ریزی شده متکی بر کانالهای دیداری است و نیاز به خلاقههای واضح و چشمگیر دارد تا در میان هزاران تبلیغی که کاربران روزانه با آنها مواجه میشوند، متمایز باشند. برای متمایز شدن میان این حجم از اطلاعات، پیام باید دقیق، قانعکننده و مرتبط باشد. علاوه بر آن، تبلیغ باید از کانال درستی منتقل شود. انتخاب قالب یکی از تعیینکنندهترین ویژگیهاییست که مشخص میکند ظاهر خلاقهی شما چگونه خواهد بود. بنابراین باید مؤثرترین قالبهای تبلیغات را انتخاب کنیم.
4. زمانی که مراحل ضروری آمادهسازی را به پایان رساندهاید و روی مخاطبان و نوع تبلیغات خود کار کردهاید، زمان آن است که تصمیمات مهمی بگیرید. هرکدام از این تصمیمات میتواند موفقیت کمپین شما را در سطوح مختلف تعیین کند، بنابراین مهم است که به تکتک جزییات توجه کرده و هوشمندانه انتخاب کنید. شما میتوانید بر اساس اهدافتان تعیین کنید که چه نوع اطلاعاتی از همه مفیدتر است و از کدام کمپینهای هدفگیری استفاده خواهید کرد. این امر به عواملی همچون دستگاهی که میخواهید ردیابی کنید و دقت و میزان بهروزرسانی دادهها نیز بستگی دارد. شما میتوانید معیارهای مختلف را آزمایش کنید، اما همیشه چک کنید که اطلاعات جمعآوری شده برای کمپین شما ارزشمند هستند.