تبلیغات یعنی کسب و کاری می خواهد پیامی را برساند. حالا هرچه روش رساندن پیام شما هوشمندانه تر باشد در نتیجه تاثیر بیشتری خوهد داشت. هر چقدر هم که محصولات یا خدمات شرکت شما فوقالعاده باشد اگر برای آنها تبلیغات نکنید هیچکس از وجود آنها آگاه نخواهد شد. هدف از برنامهی تبلیغاتی رسیدن به بیشترین مخاطبان ممکن و جذب مشتریان جدید با کمترین هزینه است. اگر تبلیغات به درستی انجام شود میتواند به سرمایهگذاری فوقالعادهای برای کسبوکارهای کوچک تبدیل شود ولی اگر به شکلی درست انجام نشود موجب هدر رفتن مقدار زیادی از پولهای شما میشود. در واقع تبلیغات میتواند بازی ماهرانه و هوشمندانهای باشد شما با یادگیری روش های تبلیغاتی و با برنامهریزی، اجرا و نظارت بر برنامهی تبلیغاتیتان می توانید کلی در کسب و کار خود پیشرفت کنید.
یکی از مهم ترین اشتباهات، ارائهی تبلیغاتی کلی است که مخصوص مشتریان هدف نیست یا توجه آنها را به خود جلب نمیکند. ابتدا باید مشخص کنید که قصد دارید چه نوع مشتریانی را به خود جذب کنید و کاری کنید که تبلیغات شما بهطور خاص با آنها ارتباط برقرار کند. یکی از نکات مهم در آگهی تبلیغاتی برجسته کردن جوانب مثبت کسبوکار شماست یعنی همان عواملی که موجب مزیت رقابتی شما میشوند. آگهیهای تبلیغاتی بسیار زیادی وجود دارد که هوشمندانه ساخته شدهاند ولی دربیان مزیتهای ویژهی محصول یا خدمات تبلیغشده، ناتوان هستند. تا زمانی که مزایای محصولاتتان را برجسته نکنید تبلیغات، ارزش ویژهی محصولات شما را به مشتریان هدف نشان نمیدهد.
محصولات فراوانی وجود دارند که آنها را از روی شکل بستهبندی یا لوگویشان تشخیص میدهید. باید بدانید که تصویر در تبلیغات و ترویج کسبوکارتان، اهمیت زیادی دارد. بسیاری از تبلیغکنندگان، برای ایجاد تصویری همیشگی در ذهن مشتریان تلاش نمیکنند و فرصت تأثیر گذاشتن بر مشتریان احتمالی خود را از دست میدهند. راههایی برای صرفهجویی در هزینهها وجود دارد، ولی در تبلیغات نباید حساسیت به خرج بدهید و کیفیت را فدای کاهش هزینهها کنید زیرا این کار بر میزان فروش تأثیر میگذارد و این تأثیر موجب تغییرِ نتیجهی نهایی میشود. همیشه تبلیغات موفق هزینه دارد و به همین دلیل هم مؤثر است.
یکی از بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری، تبلیغات مناسب در محل مناسب است. ممکن است که مجله، ایستگاه رادیویی یا حتی برنامهی تلویزیونی مورد علاقهی شما برای مخاطبان هدفتان جذابیتی نداشته باشد. شما باید در مورد بازار هدف خود تحقیق کنید تا آنها را بهتر بشناسید و بدانید که چه چیزهایی را مطالعه میکنند، چه برنامههایی را تماشا میکنند و به چه چیزهایی گوش میدهند. و بعد تبلیغات را در رسانهی مناسبی قرار دهید، تا بتوانید پیامتان را به بازار هدفتان برسانید.
اختصاص دادن مبلغی ثابت برای تبلیغات باعث میشود تا در زمانهای رکود تجارتتان، بیش از حد لازم برای تبلیغات هزینه کنید و در زمانهای رونق کسبوکارتان، برای تبلیغات و جذب مشتری، به اندازهی کافی هزینه نکنید. یکی از اشتباهات بسیاری از صاحبان کسبوکارها، این است که بودجهی خود را بر اساس نیازهای تبلیغاتی فصلیشان تنظیم نمیکنند و یک هزینه کلی برای تبلیغات خود تعیین می کنند.
بسیاری از صاحبان کسبوکارها، بر اساس قیمت و نرخ بالقوهی بازدهی، بهترین مکان برای تبلیغات را انتخاب میکنند و پس از مدتی متوقف میشوند. در تبلیغات هم مانند سرمایهگذاری، نباید همهی پولهایی را که قصد دارید برای تبلیغات هزینه کنید یک جا خرج کنید باید در بین انواع رسانههای مناسب برای مخاطبان هدف و بودجهتان پخش کنید. هیچ محصول یا خدمتی وجود ندارد که برای همه جذاب باشد. بسیاری از صاحبان کسبوکارها از جمله مدیران شرکتها سعی میکنند راههایی را برای دسترسی به تمام بازارها پیدا کنند. ولی به طور معمول، این روش عملی نیست. این کار میتواند برای کسبوکارهای کوچکی که نمیتوانند همزمان در چند بازار فعالیت کنند، به فاجعه منتهی شود. پس بهتر است که بازار هدف خود را بشناسید و بهترین آگهی ها را برای مخاطبان هدفتان ارائه دهید.
اگر پول و زمان کافی برای سرمایهگذاری بر روی گروههای کانونی دارید میتوانید تبلیغات خود را بر روی افراد دیگر آزمایش کنید و واکنش آنها را بسنجید. آیا پیامی را که میخواهید منتقل می کند، درک میکنند و میپذیرند اگر چنین نیست، بفهمید که چگونه میتوانید پیامتان را به شکل مؤثرتری به آنها منتقل کنید. البته راههای ارزانتری هم برای آزمایش تبلیغات شما وجود دارد. برای نمونه میتوانید از پرسشنامه استفاده کنید.
شما به راحتی میتوانید از مشتری یا اربابرجوع بپرسید که چگونه با محصولات یا خدمات شما آشنا شده است. با وجود اینکه انجام این کار بسیار ساده است، ولی بسیاری از صاحبان کسبوکار به خود زحمت انجام آن را نمیدهند. دانستن اینکه مؤثرترین عناصرِ آگهیهای تبلیغاتی شما، کدام عناصر هستند و کدام رسانهها، سودآورترین فرصتهای تبلیغاتی را برای شرکت شما فراهم میکنند، بسیار سودمند است.
برای آنکه کسب و کار ها تبلیغات موثری داشته باشند باید آن را تکرار کنید و گرنه مردم شما را فراموش می کنند. تحقیقات نشان داده حداقل باید پنج بار تبلیغ کنید تا مشتری به سمت شما جذب شود. بسیاری از مردم کارشان را در دقیقه نود و یا در وقت اضافه انجام می دهند و بسیاری از مردم تا مجبور نشوند کاری را انجام نمی دهند. بنابر این عبارت هایی که حس عجله و مهلت داشته باشد در تبلیغات خود به کار ببرید. اغلب تصمیمات ما به صورت احساسی گرفته و سپس با منطق توجیه می شوند. موضوع مهم این است که احساسات تحت تاثیر حواس پنچگانه ما ثبت و وارد مغز می شوند پس باید حواس مختلف شخص را در و فروش لحاظ کنیم. پخش یک موسیقی خاص بر تصمیمات خریدار تاثیر می گذارد همچنین ثابت شده که استفاده از بوی خاص در لباس فروشی باعث فروش بیشتر شده است. به طور خلاصه هر عاملی که باعث ایجاد احساس بهتر در مشتری شود می تواند فرایند تصمیم گیری خرید را سادتر کند پس از خود بپرسید چگونه تبلیغ کنیم واز چه کلمات احساسی در تبلیغ به کار ببرم تا بیشترین اثر را داشته باشد کلمات قدرت فوق العاده ای دارند.
در آخر شما باید با سه عبارت یا جمله نظر مشتری را به تبلیغ جلب کنید تا او اشتیاق پیدا کند بقیه را هم بخواند. اگر چیزی را تبلیغ کنید که نیستید یا از عهده آن نمی توانید برایید این به ضرر شماست. بنابراین بهتر است آگاه باشیم که رنگ مورد استفاده ما بر مخاطب چه تأثیری میگذارد. باید آنچه به نفع مشتریان است بزرگتر بنویسید، اطلاعات تماس و نام فروشگاه را ریزتر بنویسید. از بالا به پایین ابتدا آن چه به نفع مشتری است بنویسید و در آخر نام فروشگاه و آدرس و.. بنویسید. اگر بتوانید با یک عکس منظور خود را برسانید خیلی بهتر از این است که جمله بنویسید. زیرا ذهن انسان تصویر را بهتر و زود تر از جمله دریافت می کند.